Stand van zaken en vooruitblik
Samenkracht en burgerparticipatie
Subsidieregeling voor activiteiten en evenementen van vrijwilligersorganisaties
Elk jaar is € 100.000 beschikbaar voor activiteiten voor de jeugd tot en met 23 jaar, mensen met een beperking en kwetsbare inwoners. Medio 2019 is aan vijftien organisaties subsidie verleend. De regeling is er ook om culturele en sportieve evenementen die openbaar toegankelijk zijn te stimuleren en te faciliteren. Hiervoor is in 2017 een reserve beschikbaar gesteld van € 112.000. Halverwege 2019 zijn tien evenementen gesubsidieerd.
Beleidskader wijken die werken
Met de wijkgerichte aanpak richten we ons op het sociaal functioneren van de wijk en stimuleren we de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties. Met de Buurtknip prikkelen en nodigen we inwoners en inwonersorganisaties uit om met initiatieven en ideeën te komen die bijdragen aan een sociale en leefbare samenleving. In de eerste helft van 2019 zijn twaalf aanvragen binnengekomen en toegekend.
Met onze partners pakken we sociale vraagstukken aan die meer dan gemiddeld voorkomen in een bepaalde kern of wijk. Het gaat bijvoorbeeld om schulden, eenzaamheid of gezondheidsproblemen. Onze partners zijn Bibliotheek Oostland, Jeugd- en Jongerenwerk Midden Holland, Stichting Welzijn & Ondersteuning Pijnacker-Nootdorp (SWOP), de woningcorporaties en de politie.
Volksgezondheid
Onze gemeente is in het algemeen een ‘gezonde’ gemeente. Er is wel een aantal kwetsbare doelgroepen voor wie preventieve maatregelen nodig zijn. In 2019 zijn we gestart met het actualiseren van het lokaal gezondheidsbeleid, zodat deze in het tweede kwartaal van 2020 aan de gemeenteraad kan worden aangeboden.
Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
In het convenant 2018-2021 hebben gemeenten en JGZ gezamenlijke doelen en uitgangspunten benoemd. Begin 2019 is de strategische koers 2019-2022 vastgesteld. De genoemde pijlers en aandachtspunten beschrijven de koers die parallel oploopt met de verwachtingen en ontwikkelingen van de verschillende H8-gemeenten ten aanzien van de jeugdgezondheidszorg. De ambities die JGZ in haar Strategische Koers 2019-2022 benoemt, betreffen:
- een sterke collectieve preventie binnen alle acht gemeenten;
- van curatie naar preventie;
- vooruitstrevend in de digitale revolutie;
- vooruitstrevend in beleidsadvies en datamining.
Per 1 januari 2019 heeft de gemeente invulling gegeven aan de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Het RIVM blijft verantwoordelijk voor de inhoud, regie, coordinatie en landelijke registratie binnen het RVP. In 2020 blijven de uitvoeringsorganisaties de vaccinaties toedienen.
GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden
De aanscherping van de wettelijke meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling heeft tot extra werkdruk bij Veilig Thuis (VT) geleid. De stijging van het aantal wachtenden buiten de wettelijke termijn is in mei 2019 tot staan gebracht door een gezamenlijke inspanning van VT en de gemeenten, maar blijft aandacht vragen. Vanaf 1 mei 2019 is wekelijks een medewerker van VT gedetacheerd bij onze kernteams. Dit verbetert de samenwerking in lopende en nieuwe onderzoeken. De komende jaren staan in het teken van “het in control komen” van VT.
Wijkteams (kernteams)
De doorontwikkeling van de toegang sociaal domein is volop aan de gang. Vanaf 1 juli 2019 zijn medewerkers die eerst bij de gemeente gedetacheerd waren, in dienst genomen. Hiermee wordt nog meer betrokkenheid gecreëerd en worden medewerkers door nog maar één leidinggevende aangestuurd. Er wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van vakmanschap op inhoud en de regiefunctie. In het najaar 2019 vindt de implementatie plaats van de resultaatgerichte inkoop jeugdhulp 2020 - 2024. Dit gaat voor alle medewerkers in de kernteams een verandering van werkwijze inhouden. Dit houdt in dat de kernteams meer dan nu regie gaan voeren over alle casussen waarbij specialistische zorg wordt verleend.
Er is toenemende aandacht voor preventie. Hiertoe wordt samengewerkt met partners in het sociaal domein. Twee belangrijke ontwikkelingen zijn de professionalisering van (preventieve) schuldhulpverlening en de Pilot ondersteuning jeugd bij de huisartsen. In 2020 monitoren we de nieuwe aanpak en doen we - wanneer nodig - voorstellen over borging voor de lange termijn.
Er komen ook nieuwe wettelijke taken naar de gemeente. Vanaf 2020 wordt de Wet verplichte GGZ van kracht. En vanaf 2021 is de gemeente weer opnieuw verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Beide taken zijn van invloed op onze toegang sociaal domein. Voor implementatie van beide wetten treffen wij de nodige voorbereiding.
Naast bovenstaande ontwikkelingen neemt in de dagelijkse praktijk de complexiteit van en hoeveelheid vraagstukken toe. Schuldenproblematiek en vechtscheidingen zijn meermaals oorzaak van deze vraagstukken. Ook in 2020 blijven we er aan werken om onze klanten zo spoedig mogelijk te helpen.
Sportbeleid en activering
We werken aan de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma van de Nota sport en bewegen 2017-2020. Eind 2018 hebben wij onderzoek laten doen naar de sport- en beweegdeelname in onze gemeente. Ondanks dat het beweeggedrag in onze gemeente volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen lager ligt dan het landelijke percentage, kan Pijnacker-Nootdorp gezien worden als een gezonde gemeente waarin veel bewogen en gesport wordt. Dit blijkt onder andere uit de Fitnorm die boven het landelijke gemiddelde ligt en uit de hoge sportdeelname. Doelgroepen met een verhoogd risico op laag beweeggedrag en lage sportdeelname zijn alleenstaanden, inwoners met een inkomen tot net boven de bijstandsnorm en mensen met een lichamelijke handicap of chronische aandoening. Voor inwoners met een inkomen tot net boven de bijstandsnorm beschikken wij over een aantal regelingen en houden wij een armoede monitor bij om inzicht te krijgen in de doelgroep en wat er nodig is. Met de inzet van de beweegcoach aangepast sporten, stimuleren wij de sport- en beweegdeelname van mensen met een beperking. In 2019 hebben we een tussentijdse evaluatie uitgevoerd van de Nota sport en bewegen. Deze hebben wij, conform de ambities uit het Nationaal Sportakkoord, vertaald naar een Lokaal Sportakkoord.
Sport- en beweegdeelname
NNGB | Fitnorm | Sport maandelijks | Sport wekelijks | |
---|---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | 38,5% | 42,9% | 82,5% | 68,5% |
Nederland | 53,1% | 23,3% | 70,0% | 57,3% |
Bron: sportdeelnameonderzoek PN 2018
Sinds 2013 doen we mee aan de Brede Regeling Combinatiefuncties. Hierdoor beschikken we over 6,1 fte aan combinatiefunctionarissen sport (naast 1,8 fte cultuur) die samen Team4Talent (T4T) vormen. Twintig scholen, vier kinderopvangorganisaties, vier sportorganisaties en één andere organisatie betalen mee aan de uitvoering. T4T houdt zich vooral bezig met de doelgroep jeugd. In 2019 lopen bestaande afspraken af en evalueren we de inzet van T4T. Naast T4T zijn er sinds 2017 ook 1,5 fte beweegcoaches voor de doelgroepen senioren en aangepast sporten. De beweegcoach heeft een belangrijke rol om initiatieven te nemen, te verbinden en uit te voeren. Hij stimuleert ook de samenwerking tussen sport-, zorg- en welzijnsprofessionals. De beweegcoaches werken samen met bestaande (lokale) sport- en beweegaanbieders. MEE/VTV, Ipse de Bruggen, Pieter van Foreest en SWOP betalen mee aan de beweegcoaches. Ook de inzet van de beweegcoaches wordt geëvalueerd, omdat de overeenkomsten eind 2019 eindigen.
Sportaccommodaties
In 2019 is uitvoering gegeven aan de investeringsplannen voor zowel de buitensport, als de binnensport. Op sportcomplex De Groene Wijdte zijn voorbereidende werkzaamheden gestart voor de gewenste uitbreidingen voor voetbal en hockey. De werkzaamheden worden in 2020 gecontinueerd. Op sportpark Centrum (SV RKDEO) is het graswedstrijdveld omgebouwd tot kunstgrasveld. Hiermee is de trainingscapaciteit uitgebreid. Het Beheerplan buitensport 2020-2024 is vastgesteld. Vanaf 2020 wordt (onder meer) de renovatie van kunstgrasvelden bij SV RKDEO, SV Nootdorp en op sportpark de Groene Wijdte ter hand genomen. De vloer en de wanden van sporthal ’s Gravenhout zijn aangepast. Dit komt het multifunctioneel gebruik van de hal ten goede. Er is ook besloten tot sloop en vervolgens nieuwbouw van de Jan Janssenhal als onderdeel van een integrale ontwikkeling in het Hart van Nootdorp.
Cultuurvoorzieningen
Conform het Hoofdlijnenakkoord 2018-2022 is de cultuurnota opgesteld met de bijbehorende Uitvoerinsagenda cultuur 2020-2023. De ontwikkeling van de cultuurnota is in samenspraak gegaan met inwoners en het culturele veld middels cultuurbijeenkomsten en een enquête. Theater CulturA moet het sociale en cultureel kloppende hart van Nootdorp worden en is nieuw leven ingeblazen door overname van de exploitatie en programmering door Bibliotheek Oostland. Er is ingezet op verbreding van de programmering en een betere bezetting. CulturA heeft in 2019 deel uitgemaakt van de proeftuin 'Cultuuranker methodiek, Cultuurparticipatie in de regio', in samenwerking met de gemeente Den Haag zoals ook opgenomen is in het Regioprofiel Haaglanden. Deze proeftuin heeft een looptijd van twee jaar, waardoor CulturA hier ook in 2020 deel van uitmaakt. Hiernaast is in Delfgauw de 'Buren van Delfgauw 'opgestart , een samenwerking tussen SBJ Samen Samen Sterk en commerciële partners als IJssalon Al Vincini. Hierdoor is in alle drie de kernen een cultuuranker te vinden.
Ook is in 2019 deelgenomen aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Dit landelijke programma heeft een looptijd tot 2021, maar in de brief van Minister van Engelshoven van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen getiteld 'Uitgangspunten cultuurbeleid 2021-2024' kondigt zij een vervolg aan op het programma Cultuureducatie met Kwaliteit.
Hiernaast zijn er structurele en eenmalige culturele activiteiten en evenementen gesubsidieerd via de Subsidieregeling voor activiteiten en evenementen van vrijwilligersorganisaties zoals De Verbeelding, het Shantyfesival en het concert 'English Highlights' van Oratoriumkoor Cantando. Tevens is de monumentenlijst geactualiseerd en is het proces voor het aanvragen van subsidie voor restauratie van een gemeentelijk monument gestroomlijnd.
Preventieve en algemene voorzieningen sociaal domein
Preventief jeugdbeleid
Op basis van het kader preventief jeugdbeleid investeren we in jongeren zodat ze gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Concrete acties hebben we vastgelegd in het uitvoeringsplan preventief jeugdbeleid. Specifieke thema’s met het onderwijs worden besproken binnen de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). Een van de acties waarop we hebben geïnvesteerd in 2019, is de verbinding tussen zorg, onderwijs en kernteam. We willen hiermee problemen zoveel mogelijk voorkomen of er anders vroeg bij zijn om erger te voorkomen.
In 2020 evalueren we onze inzet op basis van het Kader preventief jeugdbeleid en wordt indien nodig het uitvoeringsplan geactualiseerd.
Ontwikkelagenda SWOP, Bibliotheek Oostland en Stichting Jeugd en Jongerenwerk Midden Holland (SBJ) Samen Sterk
De ontwikkelagenda is een gezamenlijke opdracht aan de SWOP, de Bibliotheek Oostland en Stichting Jeugd en Jongerenwerk Midden Holland (SBJ). De ontwikkeling is gericht op doelmatige ondersteuning van inwoners en moet leiden tot kostenbeheersing zoals verwoord in het programma "Individuele voorzieningen".
De algemene voorzieningen zijn gericht op preventie en het afvangen van maatwerkvraagstukken door inzet van vrijwilligers en de sociale omgeving van inwoners met een hulpvraag. Daarnaast richt de ontwikkelagenda zich op het verbinden van de algemene (gesubsidieerde) voorzieningen met de maatwerkvoorzieningen. Hiermee vergroten we de doelmatigheid en vormen we een aansluitend pallet van ondersteuningsmogelijkheden voor onze inwoners.
In 2019 en 2020 staan drie thema's centraal:
- Financiele zelfredzaamheid waaronder schuldhulpverlening:
- Gezonde levensstijl;
- Mantelzorgondersteuning.
Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
In 2019 hebben wij ons voorbereid op de uitvoering van de Wet verplichte GGZ per 2020. Deze wet geeft de gemeente meer verantwoordelijkheden in verplichte behandeling en regelt de rechten van de mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de geestelijke gezondheidszorg. In een volledig nieuwe functie die de wet instelt, kan iedereen in de gemeente melding maken van een situatie waarvan de melder van mening is dat verplichte behandeling geboden is. Het uitvoeren van onderzoek naar de noodzakelijkheid van een verplichte behandeling wordt een verantwoordelijkheid van de gemeente. Een belangrijke verandering is dat verplichte zorg ook buiten een GGZ-instelling opgelegd kan worden, bijvoorbeeld in een polikliniek of thuis. Betrokkene en de familie krijgen meer inspraak bij het opstellen van een behandelplan. Verder verandert de rol van de gemeente in crisissituaties waarin direct gevaar dreigt voor betrokken en/of diens omgeving.
Sluitende aanpak personen met verward gedrag
Naast de uitvoering van de Wet verplichte GGZ, blijft de sluitende aanpak personen met verward gedrag noodzakelijk. Verward gedrag kan namelijk ook voortkomen uit dementie, een verstandelijke beperking, middelengebruik of onjuiste medicatie. Het in 2018 geactualiseerde uitvoeringsplan is in uitvoering. Situaties van verward gedrag kunnen gemeld worden bij het meldpunt 'Bezorgd', deze meldingen worden direct doorgegeven aan het kernteam, dat ook direct actie onderneemt. Het kernteam heeft 17 meldingen geregisteerd in Pijnacker-Nootdorp. Ingezette acties lopen uiteen van het inzetten van intensieve zorg tot het in actief in beeld houden van een situatie. Verder kunnen mensen ook direct naar de Opvang Verwarde Personen (OVP) in Delft gebracht worden, bijvoorbeeld wanneer iemand verward wordt aangetroffen door de politie. Bij de OVP zijn in totaal 22 mensen uit Pijnacker-Nootdorp gezien, wat nagenoeg gelijk is aan 2017. De pilot ‘triage vervoer van personen met verward gedrag’ vanuit de regionale meldkamer van de politie heeft in 2018 tot één rit in Pijnacker-Nootdorp geleid.
Collectief aanvullend vervoer
Inmiddels maken meer dan 2.000 inwoners maandelijks gebruik van de regiotaxi. Omdat de meeste reizigers een Wmo indicatie hebben, krijgen zij korting en betaalt de gemeente een deel van de kosten. We verwachten de komende jaren een stijging van de kosten van de regiotaxi. De bestaande begroting van de gemeente houdt geen rekening met eventuele kostenstijging als gevolg van een congestietoeslag (in verband met verkeersdrukte in deze regio) en het verlagen van de Brede Doeluitkering-bijdrage door de MRDH. Deze onderdelen zijn vooralsnog als risico in de begroting opgenomen.
Ondersteuning vrijwillers en mantelzorgers
In 2019 heeft SBJ Samen Sterk, een samenwerking tussen SWOP, Bibliotheek Oostland en Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden-Holland, opnieuw de 'Week van de Mantelzorg' georganiseerd. Inmiddels de derde editie. Begin 2020 volgt een evaluatie hiervan, waarna bij de Kadernota 2020 een voorstel volgt of deze blijk van waardering voor mantelzorgers strucutureel op deze manier wordt gefaciliteerd. Dit komt voort uit de verantwoordelijkheid die de gemeente heeft voor het waarderen van mantelzorgers, naast die voor het ondersteunen van deze doelgroep.
Bureau Mantelzorgondersteuning (BMO) is per half april uitgebreid waardoor BMO alle dagen van de week bereikbaar is voor mantelzorgers. BMO is aan de slag gegaan met onder andere het preventief benaderen van mantelzorgers en het initieren van lotgenotencontact. Bij BMO stonden op 28 mei 2019 388 mantelzorgers geregistreerd. In 2018 stonden er 375 mantelzorgers geregistreerd.
Tijdens 'Helden om de Hoek' is de tweejaarlijkse Vrijwilligersprijs uitgereikt, waarbij net als tijdens de vorige editie, drie geldprijzen uitgereikt zijn. SBJ Samen sterk werkt aan het mobiliseren en organiseren van meer vrijwilliger die zich willen inzetten voor de thema's gezonde levensstijl, financiele onafhankelijkheid (waaronder schuldhulpverlening) en mantelzorgondersteuning.
Begraafplaatsen
De gemeente is verplicht om te voorzien in de mogelijkheid van een openbare begraafplaats. Deze voorziening is de Algemene Begraafplaats Sint Janshof. Voor het beheer van de begraafplaats is een stichting opgericht.