Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Faciliteren efficiënt gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit | Monitoren wegen | Verkeer en wegen | Monitoringsrapportage verkeersdoorstroming |
2. Regisseren van instandhoudingbasisinfrastructuur | Treffen van resterende verkeersmaatregelen uit het Uitvoeringsprogramma 2016-2018 Duurzame Mobiliteit Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Verkeer en wegen | Afronding Oostelijke Randweg (deel Monnikenweg richting N470) Verbeterde kruispunt Laan van Ruyven/Importweg en Exportweg Realisering van verbindende schakels in het fietsnetwerk (langs Oosteljke Randweg en Komkommerweg) |
Haalbaarheidsstudie Verlengde Komkommerweg | |||
Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting | Verkeer en wegen | Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting | |
Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren | Verkeer en wegen | Geactualiseerd beheerplan Civiele Kunstwerken | |
Herijken nota Parkeernormen | Parkeren | Geactualiseerde nota Parkeernormen | |
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Verkeer en wegen | Onder meer:
|
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Verkeer en wegen
| Onder meer:
|
Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Openbaar Vervoer |
| |
Uitwerken MRDH-programma ‘ uitbreidingen en verbeteringen P+R’. | Verkeer en wegen | Uitwerking mogelijke maatregelen P+R , in samenhang met ontwikelingen op Heron en Centrumlijn |
Toelichting
1. Faciliteren van efficiënt en effectief gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit
Uit onze visie op duurzame mobiliteit blijkt, dat de capaciteit van de wegen die er al zijn en die nog worden aangelegd, genoeg is voor de groei van onze gemeente naar 65.000 inwoners in 2030. We houden diverse wegen in de gaten om te zien of de verkeerstoename binnen de verwachte groei blijft.
2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur
We voeren in 2020 de acties uit die nog zijn overgebleven uit het uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit 2016-2018. Het gaat hierbij onder meer om:
- oplevering laatste deel van de Oostelijke Randweg (Zijdeweg)
- verbetering kruispunt Laan van Ruyven/Importweg en Exportweg
- realisering van verbindende schakels in het fietsnetwerk
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag
Op basis van een knelpuntenanalyse is in 2018 is de Projectenagenda Verkeersveiligheid vastgesteld. In 2020 ronden we hieruit het onderzoek af naar de inrichting en het verkeersgedrag op de vijf onveiligste rotondes in Pijnacker en Nootdorp, met een voorstel voor mogelijke verbeteringen. We laten een verkeersveiligheidsaudit uitvoeren voor de Kerkweg in Nootdorp waarbij een externe auditor de inrichting beoordeelt op ontwerprichtlijnen en vanuit menselijk gedrag. Als resultaat verwachten we een advies voor realistische en praktisch uitvoerbare maatregelen. We ronden de verkenning af naar een herinrichting van de Delftsestraatweg die beter past in de woonomgeving van de kern oud-Delfgauw. Ook willen we een ontwerpvoorstel afronden voor een verkeersveilige herinrichting van de Vlielandseweg in Pijnacker.
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze
We gaan pilots uitvoeren om ervaring op te doen hoe gedragsverandering gestimuleerd zou kunnen worden. Samen met de ontwikkelaar van de Scheg onderzoeken wij of deelmobilteit kan bijdrage aan de mobilteitsbehoefte van de toekomstige bewoners van dit gebied. Daarnaast gaan wij met de bewoners van Klapwijk in gesprek om te onderzoeken of er draagvlak is voor een pilot met een deelauto in de wijk. We maken daarbij onder meer gebruik van de expertise van Bereikbaar Haaglanden.