Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Bepalen basisvoorzieningen onderwijs | Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Onderwijshuisvesting | Afhandelen huisvestingsaanvragen in een jaarlijkse onderwijshuisvesting programma |
Opstellen jaarlijkse onderwijs huisvestingsprogramma 2020 | Onderwijshuisvesting | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | |
Onderzoeken naar het huidige en gewenste onderwijsaanbod van SBO, (V)SO, en voortgezet onderwijs | Onderwijshuisvesting | Onderzoeksresultaat en conclusie over het aanbod per onderwijssoort | |
2. Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar | 1. Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE 2. Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Afhandelen aanvragen subsidieregeling Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten |
3. Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda | Uitvoeren en monitoren Lokaal Educatieve Agenda | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Geactualiseerd activiteitenplan LEA is samen met betrokken partners in uitvoering |
4. Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd. | Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden. Hierin agenderen toereiekendheid onderwijsaanbod speicaal onderwijs | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Uitvoeren regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg Regionale conclusie over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen |
5. Regisseren aanpak schooluitval | Uitvoeren leerplichtwet | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC |
Uitvoeren RMC Nieuw programma opstellen voor de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongren. Het programma loop af na het schooljaar 2019-2020 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC Programma aanpak VSV | |
6. Faciliteren samenwerking onderwijs bedrijfsleven | Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken. | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Nieuwe vormgeving van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs |
7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie | Maken afspraken over volwasseneneducatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de samenwerking vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2020 en verder |
Toelichting
1. Bepalen basisvoorzieningen onderwijs
In samenspraak met de schoolbesturen en de aanbieders voor kinderopvang geven we uitvoering aan het vastgestelde IKC (integraal kindcentrum) uitvoeringsprogramma. Voor enkele locaties voeren we een inpassingsstudie uit om definitief te bepalen of ruimtelijke inpassing van ons besluit daadwerkelijk kan. Daarmee bepalen we ook voor welke locaties een wijziging van het bestemmingsplan nodig is.
2. Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar
Op basis van de subsidieregeling peuteropvang en VVE kunnen vanaf 2020, naast de huidige aanbieder PePijN, ook andere opvangaanbieders uit onze gemeente in aanmerking komen voor gemeentelijke subsidie. Er is interesse getoond vanuit andere aanbieders maar of dit daadwerkelijk leidt tot meer aanvragen weten we nog niet. De subsidieaanvragen handelen we af binnen het vastgestelde subsidieplafond. Omdat de regeling nieuw is, willen we weten wat het effect is op het aanbod. In 2021 evalueren we de uitvoering van de subsidieregeling. In 2020 informeren we de raad via de P&C cyclus over de eerste ervaringen met de nieuwe regeling.
3. Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda
In 2020 geven we uitvoering aan de geactualiseerde LEA. Op verzoek van de LEA-partners zetten we ook voor de kinderopvang het schoolmaatschappelijk werk in.
4. Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd
De Wet passend onderwijs en de Jeugdwet geven gemeenten en samenwerkingsverbanden van scholen de verantwoordelijkheid voor verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. De belangrijkste onderwerpen zijn preventie en toegang, integraal aanbod en de overgang tussen onderwijssoorten. In 2020 staan we samen - met de samenwerkingsverbanden - stil bij de toereikendheid van het onderwijsaanbod in onze regio. We merken dat het soms lastig is om voor sommige jongeren een passende onderwijsplek te vinden. De druk wordt zichtbaar voor de speciaal onderwijs voorzieningen. De samenwerkingsverbanden signaleren dit ook. Voor het basisonderwijs geldt dat er binnen ons samenwerkingsverband geen cluster vier onderwijs beschikbaar is. De leerlingen uit het verband zijn nu aangewezen op de aangerenzende regio's. Omdat de vraag naar speciaal onderwijs weer toeneemt, onstaat er druk op de beschikbare plekken in de grotere steden. In overleg met de schoolbesturen wordt bepaald of het aanbod uitgebreid moet worden en/of dat haalbaar is.
5. Regisseren aanpak schooluitval
In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag Leerplicht/RMC.
6. Faciliteren samenwerking onderwijs en bedrijven
Wij verwachten een voorstel van het bestuur van SOB Oostland - over de inrichting en financiering van de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs in de regio Lansingerland/Pijnacker-Nootdorp - voor het jaar 2020 en verder. Het is ons voornemen om de samenwerking te blijven faciliteren als er in de regio voldoende draagvlak is voor een nieuw samenwerkingsconvenant waarbij alle partijen bereid zijn tot cofinanciering. Wij volgen de ontwikkelingen en bepalen wat er nodig is om uitvoering te geven aan dit thema in relatie tot onze economische visie.
7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie
Met de andere gemeenten binnen de arbeidsmarkt Zuid-Holland Centraal maakt de gemeente afspraken over de wijze van samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie voor 2020 en verder.