Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Bepalen basis­voor­zieningen onder­wijs

Faciliteren verdere uitvoering IKC-uit­voeringsprogramma 2018-2024

Onderwijshuisvesting

Afhandelen huisvestingsaanvragen in een jaar­lijkse onderwijshuisvesting programma

Opstellen jaarlijkse onderwijs huisves­tingsprogramma 2020

Onderwijshuisvesting

Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren

Onderzoeken naar het huidige en gewenste onderwijs­aanbod van SBO, (V)SO, en voortgezet onderwijs

Onderwijshuisvesting

Onderzoeksresultaat en conclusie over het aanbod per onderwijssoort

2. Bepalen voor­schools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar

1. Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE

2. Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Afhandelen aanvragen subsidieregeling

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten

3. Regisseren uitvoe­ring Lokaal Educa­tieve Agenda

Uitvoeren en monitoren Lokaal Educa­tieve Agenda

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Geactualiseerd activiteitenplan LEA is samen met betrokken partners in uitvoering

4. Regisseren samen­werking tussen pas­send onderwijs en zorg voor jeugd.

Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden. Hierin agenderen toereiekendheid onderwijsaanbod speicaal onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Uitvoeren regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg

Regionale conclusie over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen

5. Regisseren aanpak schooluitval

Uitvoeren leerplichtwet

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC

Uitvoeren RMC

Nieuw programma opstellen voor de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongren. Het programma loop af na het schooljaar 2019-2020

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC

Programma aanpak VSV

6. Faciliteren samen­werking onderwijs bedrijfsleven

Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken.

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Nieuwe vormgeving van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs

7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie

Maken afspraken over volwassenen­educatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de sa­menwerking vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2020 en verder

Toelichting

1. Bepalen basis­voorzieningen onder­wijs

In samenspraak met de schoolbesturen en de aanbieders voor kinderopvang geven we uitvoering aan het vastgestelde IKC (integraal kindcentrum) uitvoeringsprogramma. Voor enkele locaties voeren we een inpassingsstudie uit om definitief te bepalen of ruimtelijke inpassing van ons besluit daadwerkelijk kan. Daarmee bepalen we ook voor welke locaties een wijziging van het bestemmingsplan nodig is.

2. Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar

Op basis van de subsidieregeling peuteropvang en VVE kunnen vanaf 2020, naast de huidige aanbieder PePijN, ook andere opvangaanbieders uit onze gemeente in aanmerking komen voor gemeentelijke subsidie. Er is interesse getoond vanuit andere aanbieders maar of dit daadwerkelijk leidt tot meer aanvragen weten we nog niet. De subsidieaanvragen handelen we af binnen het vastgestelde subsidieplafond. Omdat de regeling nieuw is, willen we weten wat het effect is op het aanbod. In 2021 evalueren we de uitvoering van de subsidieregeling. In 2020 informeren we de raad via de P&C cyclus over de eerste ervaringen met de nieuwe regeling.

3. Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda

In 2020 geven we uitvoering aan de geactualiseerde LEA. Op verzoek van de LEA-partners zetten we ook voor de kinderopvang het schoolmaatschappelijk werk in.

4. Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd

De Wet passend onderwijs en de Jeugdwet geven gemeenten en samenwerkingsverbanden van scholen de verantwoordelijkheid voor verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. De belangrijkste onderwerpen zijn preventie en toegang, integraal aanbod en de overgang tussen onderwijssoorten. In 2020 staan we samen - met de samenwerkingsverbanden - stil bij de toereikendheid van het onderwijsaanbod in onze regio. We merken dat het soms lastig is om voor sommige jongeren een passende onderwijsplek te vinden. De druk wordt zichtbaar voor de speciaal onderwijs voorzieningen. De samenwerkingsverbanden signaleren dit ook. Voor het basisonderwijs geldt dat er binnen ons samenwerkingsverband geen cluster vier onderwijs beschikbaar is. De leerlingen uit het verband zijn nu aangewezen op de aangerenzende regio's. Omdat de vraag naar speciaal onderwijs weer toeneemt, onstaat er druk op de beschikbare plekken in de grotere steden. In overleg met de schoolbesturen wordt bepaald of het aanbod uitgebreid moet worden en/of dat haalbaar is.

5. Regisseren aanpak schooluitval

In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag Leerplicht/RMC.

6. Faciliteren samenwerking onderwijs en bedrijven

Wij verwachten een voorstel van het bestuur van SOB Oostland - over de inrichting en financiering van de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs in de regio Lansingerland/Pijnacker-Nootdorp - voor het jaar 2020 en verder. Het is ons voornemen om de samenwerking te blijven faciliteren als er in de regio voldoende draagvlak is voor een nieuw samenwerkingsconvenant waarbij alle partijen bereid zijn tot cofinanciering. Wij volgen de ontwikkelingen en bepalen wat er nodig is om uitvoering te geven aan dit thema in relatie tot onze economische visie.

7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie

Met de andere gemeenten binnen de arbeidsmarkt Zuid-Holland Centraal maakt de gemeente afspraken over de wijze van samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie voor 2020 en verder.