Stand van zaken en vooruitblik

Crisisbeheersing en brandweer

De volgende maatregelen en activiteiten op het gebied van de fysieke veiligheid zijn gestart en deels al uitgevoerd:

  • Volgens het meerjarenbeleidsplan van de brandweer 'Koersen op 2020' richt de brandweer zich op preventie in de wijk. Er zijn drie informatiebijeenkomsten geweest voor nieuwe inwoners over brandveilig leven. Dit wordt elk jaar herhaald.
  • In 2019 is een vervolg gegeven aan de inzet van zogenoemde ‘brandweerambassadeurs’; door de brandweer opgeleide bewoners die voorlichting aan huis geven over brandveiligheid.
  • Conform het uitvoeringsplan integrale veiligheid 2018-2019 is er aandacht voor kwetsbare groepen. Er zijn afspraken gemaakt met lokale zorginstellingen om elkaar sneller te vinden bij calamiteiten.
  • Met het project ‘Zicht op Zelfredzaamheid’ zoeken en houden wij en de hulpdiensten contact met maatschappe­lijke partners om hen te informeren wat zij kunnen doen als er een crisis is of dreigt.

Openbare orde en veiligheid

Doelen en prioriteiten op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn vastgelegd in het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022. De prioriteiten zijn:

  • Veilige en leefbare wijken en kernen.
  • Verminderen van (jeugd)overlast, alcohol- en drugsgebruik.
  • Tegengaan van ondermijning.

Elke twee jaar stellen we een Uitvoeringsplan integrale veiligheid op met concrete maatregelen en activiteiten. In 2019 is het uitvoeringsprogramma 2018-2019 geëvalueerd en het nieuwe uitvoeringsprogramma 2020-2021 opgesteld. Naast het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022 beschikken we ook over de Beleidsnota Toezicht en Handhaving 2018-2022. We maken elk jaar een Handhavingsuitvoeringsprogramma.

1. Veilige en leefbare wijken en kernen

In het algemeen doet onze gemeente het goed op het gebied van veiligheid. Het aantal diefstallen uit woningen blijft dalen. In 2018 is het aantal uitgekomen op 1,8 per 1.000 inwoners. De komende jaren blijven we werken aan vermindering en voorkoming van woninginbraken. Dat doen we onder meer door middel van het ondersteunen van whats-appgroepen, wijktoezicht en het Donkere Dagen Offensief.

Het aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte is in Pijnacker-Nootdorp, tegen de landelijke trend in, gedaald en kwam in 2018 uit op een aantal van 2,6 per 1.000 inwoners (5,4 in Nederland).

Ook het aantal geweldsmisdrijven is gedaald. Van 3,4 per 1.000 inwoners in 2017, naar 2,9 in 2018.

In 2018 zijn 46 winkeldiefstallen geregistreerd (55 in 2017).

2. Verminderen (jeugd)overlast, alcohol- en drugsgebruik

We zijn positief over de ontwikkeling van de jeugd in onze gemeente. Er is een klein aantal jongeren dat voor overlast zorgt. Het aantal meldingen van jeugdoverlast flucueert. In 2018 waren er 278 meldingen. Het aantal verwijzingen naar Halt is in 2018 gedaald naar 70. Met het jeugd- en jongerenwerk en de driemensschappen (jongerenwerker, wijkmanager en wijkagent) blijven we werken aan het terugdringen van de overlast.

Meldingen jeugdoverlast

2014

2015

2016

2017

2018

273

311

286

351

278

Alcoholgebruik op jonge leeftijd is schadelijk en het verstrekken van alcoholhoudende drank aan jongeren onder de achttien is op grond van de Drank- en Horecawet verboden. We zetten in op preventie. Zo zijn er onder meer voorlichtingsbijeenkomsten op scholen georganiseerd en sportverenigingen ondersteund bij het verminderen van het alcoholgebruik door jongeren. Er is niet alleen ingezet op preventie van het alcoholgebruik, maar ook op preventie van het gebruik van drugs en sociale media. Dat gebeurt samen met part­ners, zoals jeugd- en jongerenwerk, GGD, JGZ, Brijder, politie en sportverenigingen. Daarnaast vindt toezicht en handhaving plaats bij horeca, detailhandel en sportverenigingen.

3. Tegengaan van ondermijning

Bij ondermijning gaat het om verschillende vormen van criminaliteit. Deze criminaliteitsvormen hebben als overeen­komst dat boven- en onderwereld zich op een manier vermengen, waarbij de fundamenten van de rechtstaat worden aangetast. Het gevaar van ondermijning is dat het vertrouwen van de samenleving in reguliere instanties verdwijnt. We werken eraan om ondermijning tegen te gaan. Dat doen we op drie manieren, namelijk door bewustwording, door informatie te delen en door gebruik te maken van beleid, regelgeving en vergunningen, toezicht en handhaving. Hierbij werken we samen met onze veiligheids­partners.

Riolering

Het beheer en onderhoud van de riolering wordt uitgevoerd volgens het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2018-2021, dat in 2018 is vastgesteld. In het GRP staat hoe de wettelijke zorgplicht wordt ingevuld die de gemeente heeft voor afvalwater, hemelwater en grondwater.

In het GRP wordt ook de reden en de hoogte van de rioolheffing uitgelegd. Met de zorg voor riolering wordt gewerkt aan bescherming van de volksgezondheid, veiligheid en kwaliteit van de leefomge­ving en bescherming van het milieu en de natuur.

In de afvalwaterketen wordt samengewerkt met het Netwerk Afvalwa­terketen Delfland (NAD). Dat is een netwerkorgani­satie van de gemeenten en drinkwaterbedrijven die rondom onze gemeente liggen.

Afval

Bij de uitvoering van de huisvuilinzameling is overgegaan naar het concept Omgekeerd Inzamelen. Bij Omgekeerd Inzamelen staat de inzameling van grondstoffen centraal: "Van afval naar grondstof!”. We willen bereiken dat ten minste 75% van de grondstoffen uit huisvuil wordt hergebruikt. Of dat er maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar is.

In het Uitvoe­ringsplan Grip op Grondstoffen is aan­gegeven hoe het Omgekeerd Inzamelen in fasen wordt ingevoerd. In 2018 is begonnen met de invoering van Om­gekeerd inzamelen in de wijken Emerald en Klapwijk. In 2019 is gestart met de inzameling van papier aan huis. We volgen de resultaten en sturen bij wanneer dat nodig is. In 2020 zetten we een versnelling in gang, zodat er snel meer grondstoffen worden ingezameld.

Energietransitie

Ambitie en beleid

We willen dat Pijnacker-Nootdorp in 2050 een energieneutrale gemeente is. Daarvoor is beleid gemaakt (2016) voor de komende tien à vijftien jaar. Dit beleid is vastgelegd in de thematische structuurvisie Duurzame Energie en Energieneutraliteit en de Bodemenergievisie. Er is een uitvoeringsprogramma 2016-2018 opgesteld en in 2018 is het Plan van Aanpak Verduurzaming van de Warmtevoorziening vastgesteld.

Het uitvoeringsprogramma 2016-2018 is afgelopen. Niet alle activiteiten zijn in 2018 afgerond. Het uitvoeringsprogramma is geëvalueerd en de activiteiten die doorlopen zijn benoemd in de evaluatie. In het Plan van Aanpak Verduurzaming van de Warmtevoorziening staan de stappen die genomen moeten worden om de glastuinbouw en de gebouwde omgeving duurzaam te verwarmen. In het kort komt het erop neer dat gasaansluitingen grotendeels vervangen worden door warmteaanslui­tingen. Deze warmte kan uit de bodem gewonnen worden of worden aangevoerd uit de haven van Rotterdam, als rest­product van bedrijfsprocessen. De uitvoering verduurzaming van de Warmtevoorziening is in 2019 gestart.

Als uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord 2018-2022 heeft de raad in februari 2019 de startnotitie Energietransitieplan vastgesteld. Dit plan biedt inzicht op welke wijze we de ambitie van energieneutraliteit willen bereiken. Het Energietransitieplan geeft invulling aan de marsroute naar 2050, waarin de acties staan die nodig zijn om in 2050 een energieneutrale gemeente te zijn. Dit doen we aan de hand van thema’s op het gebied van duurzaamheid en energie, zoals warmte, elektriciteit, wonen en mobiliteit. We willen op deze thema’s concrete doelen en stappen afspreken om deze ambitie te bereiken, samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie. De afspraken leggen we vast in een klimaatconvenant.

In 2020 moet het aandeel hernieuwbare energie 15% zijn. Bij hernieuwbare energie gaat het om elektriciteit en warmte. In 2017 was de opgewekte hernieuwbare energie 7,0% van het totale energieverbruik in onze gemeente. Dit ligt hoger dan het landelijk gemiddelde (6.4%).

Hernieuwbare elektriciteit wordt opgewekt uit zon, wind, water­kracht of biomassa. Onze gemeente scoorde in 2017 met hernieuwbare elektriciteit 3,1%. Dat is lager dan het landelijke gemiddelde van 13,5%. Door het grote verbruik van de glastuinbouw scoort onze gemeente lager dan gemiddeld. Hernieuw­bare elektriciteit komt in onze gemeente vooral uit zonne-energie. In onze gemeente wordt geen hernieuwbare energie opgewekt door wind. Het aandeel zonne-energie (37,9%) lag in 2017 hoger dan het landelijke gemiddelde (33,7%). In 2018 is de lokale Energiecoöpera­tie Pijnacker-Nootdorp opgericht. De coöperatie heeft een eerste overeenkomst gesloten met een dakeigenaar voor de plaatsing van circa 550 zonnepanelen. In 2019 zijn deze zonnepanelen geïnstalleerd.

Hernieuwbare warmte wordt opgewekt uit onder meer verbranding van afval, biomassa, Warmte Koude Opslag (WKO) en aardwarmte. Het aan­deel opgewekte hernieuwbare warmte kwam in 2017 voor onze gemeente uit op 8,3% tegen 5,8% landelijk.

Uitvoering

We werken op verschillenden fronten aan de energietransitie. We ronden de resterende activiteiten af uit het Uitvoeringsprogramma Duurzame Energie en Energieneutraliteit 2016-2018. Het betreft onder andere:

  • We stimuleren onze inwoners om energiemaatregelen te nemen. Hiervoor kunnen ze bij de gemeente energieadvies krijgen en geld lenen om zulke maatregelen uit te voeren. De voorwaarden van de gemeentelijke duurzaamheidslening zijn gunstig. Inwoners kunnen de rente van de lening betalen met de besparing die de energiemaatregelen opleveren. Door het succes van de Duurzaamheidslening is in 2019 het budget voor de lening vergroot.
  • In 2018 is de Warmte Samenwerking Oostland van start gegaan. Dat is een samenwerking van onze gemeente, de gemeenten Lansingerland, Zuidplas en Waddinxveen en LTO Glaskracht. Warmte Samenwerking Oostland organiseert de warmtevraag in het Oostland. Met deze samenwerking geven we de ontwikkeling van een regionaal warmtenetwerk met voeding door lokale bronnen een impuls. In 2019 is een eerste verkenning opgesteld voor Oostland en Pijnacker-West. Er is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor Regio Ypenburg/Nootdorp/Noukoop-Balijade.
  • Voor het laatste deel van Keijzershof en Tuindershof is een concessie uitgeschreven en gegund aan een private partij voor het leveren van hernieuwbare warmte aan de woningen. Gasloze nieuwbouw is sinds 1 juli 2018 de norm.
  • De 23 MRDH-gemeenten, vier waterschappen en de provincie werken sinds 2018 aan een regionale energiestrategie. Deze energiestrategie is een instrument om op basis van de Klimaatakkoorddoelen gezamenlijk te komen tot keuzes voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur.
  • De afgelopen jaren is volgens planning gewerkt aan de uitrol van elektrische laadpalen in de openbare ruimte.