Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Regisseren en faciliteren van veiligheid en leefbaarheid door en met inwoners, bedrijven en partners | Handhavingsuitvoeringsplan 2020 | Openbare orde en veiligheid | Resultaten conform het Handhavingsuitvoeringsplan |
Uitvoeringsplan integrale veiligheid 2020-2021 | Openbare orde en veiligheid | Resultaten conform het uitvoeringsplan integrale veiligheid | |
2. Bepalen van randvoorwaarden om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren | Handhavend optreden met het oog op openbare orde en veiligheid | Openbare orde en veiligheid | Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten op basis van Uitvoeringsplan integrale veiligheid en Handhavingsuitvoeringsplan |
3. Regisseren en faciliteren van initiatieven die bijdragen aan een duurzame en energieneutrale gemeente | Opstellen Energietransitieplan, inclusief uitvoeringsprogramma | Energietransitie | Een vastgesteld Energietranistieplan om te komen tot een energienietrale gemeente in 2050 |
Faciliteren van verdere ontwikkeling van lokale warmtenetten en een regionaal warmtenet binnen de glastuinbouwgebieden in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp | Energietransitie | Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten conform plan van aanpak verduurzaming warmtevoorziening | |
Warmte Samenwerking Oostland | |||
Samenwerken Regionale Energie Strategie MRDH | Energietransitie | Regionale Energie Strategie MRDH | |
Continueren uitrol elektrische laadpalen | Energietransitie | Nieuwe concessie voor elektrische laadpalen | |
Duurzaam en doelmatig beheer en onderhoud van hemelwaterafvoer en riolering | Riolering | Uitvoering conform Gemeentelijk Rioleringsplan 2018 - 2021 | |
Uitvoeren beheer en onderhoud gemalen in de gemeenten Delft en Leidschedam-Voorburg volgens de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater | Riolering | Uitvoering conform Gemeenschappelijke regeling | |
Invoeren Omgekeerd Inzamelen volgens Uitvoeringsplan Grip op Grondstoffen | Afval | Uitrol Omgekeerd Inzamelen in vervolgwijken; meer grondstoffen, minder restafval |
Toelichting
1. Regisseren en faciliteren van veiligheid en leefbaarheid door en met inwoners, bedrijven en partners
We werken aan onze veiligheid en leefbaarheid volgens het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid 2020-2021. We stimuleren activiteiten waarbij inwoners, organisaties en bedrijven bijdragen aan de veiligheid in hun directe woon- en leefomgeving. Dat zijn onder andere Burgernet, wijktoezicht en WhatsApp Buurtpreventie. Nieuwe inwoners krijgen informatie van de brandweer over brandveilig leven.
Gemeente, politie, jeugd- en jongerenwerk en kernteams geven uitvoering aan de persoonsgerichte aanpak door zo vroeg mogelijk probleemjongeren te signaleren. Zo wordt gericht gewerkt om erger te voorkomen.
2. Bepalen van randvoorwaarden om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren
Hierbij maken we gebruik van het Handhavingsuitvoeringsprogramma 2020. We hanteren een informele handhavingsaanpak (‘in contact’) bij overtredingen, meldingen en de afhandeling van klachten. Wanneer de informele aanpak niet werkt, zetten we formele handhaving in. De prioriteiten voor de komende jaren zijn:
- naleving van de regels bij het verstrekken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar;
- het aanpakken van leefbaarheidsvraagstukken op het gebied van hondenpoep;
- het bijplaatsen van (grof) afval bij verzamelcontainers in wijken en buurten;
- parkeeroverlast van auto’s in wijken en winkelcentra.
Voor zowel de aanpak van overlast door hondenpoep, als het bijzetten van (grof) afval gebruiken we een hotspot-benadering. Hotspots worden volgens een plan gecontroleerd. Alle betrokkenen (handhaving, servicebedrijf en Avalex) werken samen aan het terugdringen van de overlast. Mensen die afval buiten de containers zetten, krijgen (indien traceerbaar) een boete. Samen met Avalex zorgen we ervoor dat dit afval ook weer snel wordt opgeruimd.
We verdubbelen de capaciteit voor toezicht en handhaving openbare ruimte om de leefbaarheid en veiligheid in het algemeen te vergroten en meer preventief te kunnen werken.
Vanaf 2020 verzorgt de gemeente Pijnacker-Nootdorp, als centrumgemeente van de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater, het beheer en onderhoud van de gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam-Voorburg.
3. Regisseren en faciliteren van initiatieven die bijdragen aan een duurzame en energieneutrale gemeente
In 2020 wordt de uitvoering van de werkzaamheden uit het Plan van Aanpak Verduurzaming Warmtevoorziening en voor het opstellen van het Energietransitieplan verder voortgezet.
De afgelopen jaren is beleid gemaakt voor energieneutraliteit en zijn (voorzichtige) stappen gezet in de uitvoering. Het percentage hernieuwbare energie dat wordt opgewekt in onze gemeente loopt achter op het landelijke gemiddelde. Willen we de beleidsdoelstellingen bereiken, dan moeten we meer gaan doen. De oplossingen zoeken we in een mix van maatregelen: bijvoorbeeld energiebesparingsmaatregelen, geothermie, zonne-energie en (lokale) warmtenetten. De uitvoering is niet alleen een taak van de overheid. De energietransitie vraagt ook inzet en een gedragsverandering van inwoners, bedrijven, (sport)verenigingen en andere partijen in de samenleving. We willen met ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties een klimaatconvenant sluiten als sluitstuk van het Energietransitieplan. Dan is er een stevige basis voor de marsroute naar 2050. Een van de onderdelen van het energietransitieplan is het opstellen van gebiedsvisies. Alle gemeenten in Nederland moeten uiterlijk in 2021 het ministerie van BZK laten weten welke wijk, wanneer van het gas af gaat en welke energiebron dan het alternatief is. Dit is opgenomen het concept-klimaatakkoord. In 2020 gaan we hiermee aan de slag.
Op basis van de verkenning Warmte Oostland, Pijnacker-West en Regio Ypenburg/Nootdorp/ Noukoop-Balijade voeren wij in 2020 samen met de stakeholders de activiteiten uit de vervolgaanpak voor de Warmte Samenwerking Oostland uit. Onderdelen hiervan zijn (onder meer) de verdere uitrol van het aardwarmtenetwerk in Pijnacker-Nootdorp en de aansluiting op een gebiedsdekkende warmte-infrastructuur in Oostland. We streven ernaar om voor de glastuinbouw een plan te maken voor de transitie van aardgas naar duurzame warmte. Er wordt ook bekeken wat de mogelijkheden zijn voor de gebouwde omgeving.
De huidige concessie voor het plaatsen en exploiteren van elektrische laadpalen loopt af. De rijksoverheid zet stevig in om elektisch rijden te stimuleren. De komende jaren wordt een groei verwacht. Dit vraagt ook meer elektrische laadpalen in de (semi)openbare laadpalen. In 2020 kijken we op welke wijze we (regionaal) opnieuw een concessie kunnen aanbesteden.
In 2020 zetten we de werkzaamheden aan de Regionale Energiestrategie (RES) voort. Het doel is om te komen tot een definitieve RES. Het is voor een deel ‘rekenen’ en voor een deel ‘tekenen’. Dit betekent dat er ook een ruimtelijke vertaling van het (hernieuwbare) energieaanbod in 2050 moet worden gemaakt. Aangezien de gemeente bevoegd gezag is in het ruimtelijke domein, worden de uitkomsten van dit voorstel uitgewerkt naar een voor de gemeente gewenst en acceptabel beeld. De RES is een bouwsteen voor ons Energietransitieplan. Ons Energietransitieplan concretiseert weliswaar op gemeentelijke niveau de lokale opgave in concrete plannen, maar regionale samenwerking en afstemming blijven noodzakelijk om de uitvoering voor (boven)regionale zaken krachtig op te pakken.